Een bedrijf wordt in deze moderne wereld steeds afhankelijker van het gebruik van applicaties en het daarbij behorende beheer van de applicaties. Niet alleen hebben applicatiebeheerders meer invloed, de manier waarop medewerkers tegen het gebruik van deze applicaties kijken is steeds belangrijker. Dit is gebleken uit onderzoek van Forrester Consulting in opdracht van Compuware onder 202 IT-beslissers uit zowel Europa als de Verenigde Staten.
Applicatiebeheer steeds belangrijker
Van de ondervraagde IT-beslissers geeft 60% van de ondervraagden aan dat applicatieservicemanagement hoger op de agenda is komen te staan en hierbij is 87% van mening dat vooral de eindgebruiker belangrijk is bij de ontwikkeling en het beheer van applicaties. Het gevolg voor bedrijven is dat prestatieproblemen in applicaties steeds sneller dienen te worden opgelost. Juist omdat dit steeds sneller dient te gaan voelt driekwart een toegenomen druk om de gebruikservaring te verbeteren. Wanneer men de opleiding tot applicatiebeheer volgt is dit een goede ontwikkeling, 94% geeft zelfs aan dat ze meerdere personen in dienen te schakelen om een probleem op te lossen, er zal uiteindelijk dan ook steeds meer vraag zijn naar goed geschoolde applicatiebeheerders.
De opleiding tot applicatiebeheerder
Als applicatiebeheerder hou je je vooral bezig met het beheer en onderhoud van computerprogramma’s. Denk bijvoorbeeld aan planningssystemen en facturenadministratie, anderzijds kun je ook daadwerkelijk denken aan Apps zoals je deze kent op je telefoon of tablet. Niet alleen ben je als applicatiebeheer de ‘probleemoplosser’ je houd ook nieuwe mogelijkheden in de gaten, kunt wijzigingsvoorstellen maken, test en implementeert en beantwoord daarnaast ook de vragen van de eindgebruikers. Natuurlijk zal de functie van applicatiebeheerder in ieder bedrijf anders worden ingevuld.